Het bestuursakkoord "Dichtbij, betrokken en bevlogen" spreekt over fijn wonen en leven in Deventer, waar iedereen ertoe doet en waarvoor we werken aan een duurzame toekomst. Deze ambities kunnen alleen worden waar gemaakt met een ambtelijke organisatie die structureel op sterkte is. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die de gemeente daarbij inneemt (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt en met een informatiehuishouding die op orde is.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, personeels- en salarisadministratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies organiseren we vanuit dit samenwerkingsverband.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Digitaal en Datagedreven Werken
De privacy van inwoners en de informatieveiligheid van de gemeente moeten worden gewaarborgd. De komende jaren blijven wij ons richten op het stroomlijnen van de verantwoordingen op privacy en informatieveiligheid. Ook vanuit een ander oogpunt hebben we veel aandacht voor data, informatie en kennis. We doen dit om beter te kunnen sturen op de uitvoering van taken, ervan te leren en verbeteringen te signaleren. Daarnaast doen we dit ter ondersteuning van beleidsbeslissingen, door het bij elkaar brengen van data uit verschillende beleidsvelden. Dat betekent dat onze data en het informatiebeheer goed op orde moeten zijn.
De concrete mijlpaal die wij in 2024 willen behalen is de aanbesteding van het gegevensfundament, een belangrijke en noodzakelijke stap in Datagedreven Werken. De voorbereidingen zijn later begonnen dan voorzien in de begroting 2023, omdat de benodigde expertise op de huidige arbeidsmarkt beperkt beschikbaar is.
In de Voorjaarsnota 2023 zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld om de gegevenskwaliteit van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) op orde te maken en structureel te houden.
Vanaf 2024 zal Deventer de beschikking hebben over een volwaardige Chief Information Officer (CIO). De CIO stuurt op de gehele informatievoorziening van de gemeente, waaronder de netwerken, systemen, software en data. De CIO heeft een adviserende functie richting directie.
Personeel en organisatie
We hebben als gemeente te maken met grote opgaven zoals de woningbouwopgave en de energietransitie. Om deze opgaven te kunnen realiseren is de ambtelijke capaciteit flink uitgebreid en blijven we de komende jaren personeel werven. Omdat we al enkele jaren te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt wordt er continue gezocht naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken. Voor het aantrekken van nieuw personeel willen we concurrerende arbeidsvoorwaarden bieden. Om een betere positie te hebben bij het werven van nieuw personeel voeren we in 2024 gedurende drie jaar een reiskostenregeling in.
Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen en met passie en plezier hun werk kunnen doen. De AOW-leeftijd ligt steeds hoger, dit zorgt ervoor dat werknemers in toenemende mate langer zullen (moeten) doorwerken. Dit noodzaakt tot meer aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van werknemers en voor het tijdig borgen van kennis bij vertrek. Een aantal medewerkers heeft in de loop van hun werkzame leven bij de gemeente Deventer waardevolle kennis en ervaring opgebouwd. Bij vertrek van die medewerkers willen we hun kennis zo veel mogelijk behouden om op voort te kunnen bouwen. Daarom gaan we een ‘meester-gezelfonds’ instellen. Specifieke en specialistische kennis en ervaring kunnen daarmee gedurende een bepaalde periode worden overgedragen aan een nieuwe of bestaande medewerker die het werk overneemt. De tijdelijke overlap in dienstverbanden en de meer uitgebreide vertrek- en inwerkperiode wordt vanuit dit fonds gefinancierd. Het meester-gezelfonds is nieuw beleid, in de Voorjaarsnota is hiervoor €400.000,- beschikbaar gesteld.
Er wordt een steeds groter beroep gedaan op de digitale vaardigheden van onze medewerkers. Ook zijn vaardigheden zoals kritisch en creatief denken, probleem oplossen en samenwerken steeds belangrijker. Via de aanpak van Leren en Ontwikkelen besteden we hieraan en aan digitaal leiderschap veel aandacht.
Gemeentebrede ontwikkeling
Gemeentebrede ontwikkeling
Formatie en bezetting
In de tabel hieronder is het meerjarenperspectief van de formatie van de gemeente Deventer weergegeven. Hierin zijn besluiten en mutaties tot en met augustus 2023 verwerkt.
Meerjarige formatieontwikkeling | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Formatie (FTE) | 748,17 | 832,40 | 885,37 | 871,87 | 866,48 |
Bovenstaand overzicht is exclusief formatie HGB, Raad en B&W |
In 2024 stijgt de formatie met 52,97 fte ten opzichte van de begroting 2023. De beleidscapaciteit is met circa 10 fte toegenomen voor onder meer wonen en voorzieningen, circulariteit, minimabeleid, toekomstbestendige wijken, minderhedenbeleid, routekaart jongeren, havencoördinator en arbeidsmigranten.
Voor fysieke projecten is de capaciteit met circa 16 fte gegroeid. Dit betreft vooral uitbreiding ten behoeve van projecten wonen en voorzieningen. Daarnaast is de formatie toegenomen voor wijkbeheer, archeologie, databeheer, directievoering en makelaardij.
Formatie voor management en facilitaire teams is toegenomen met circa 19 fte. Een deel daarvan betreft uitbreiding ter ondersteuning van de organisatie die afgelopen jaren sterk is gegroeid en capaciteit van ICT en communicatie voor toegenomen projecten. De juridische capaciteit is toegenomen voor nieuwe taken in het kader van de Wet open overheid, de financiële voor subsidiebeheer, controlframework en consolidatie van P&C producten. Voor informatie en informatieveiligheid is formatie voor ICT uitgebreid en een CIO-functie ingesteld. Overige groei betreft met name publieke dienstverlening, vergunningen en toezicht en handhaving illegale kamerverhuur, groene handhaving, toezicht terrassen en overlastlocaties
In het meerjarig beeld daalt de formatie vanaf 2025 licht, omdat voor een aantal functies vooralsnog tijdelijke formatie is toegekend, die in 2025 of later afloopt.
Inhuur
(bedragen x €1.000)
Soort inhuur | Realisatie | Begroting | Begroting | ||
Jaren | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Inhuur vaste formatie | 2.518 | 3.300 | 3.500 | 3.300 | 4.000 |
Inhuur extra capaciteit | |||||
Inhuur specifieke deskundigheid | |||||
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 848 | 900 | ||
Piekbelasting | 543 | 350 | 500 | ||
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 800 | 800 | ||
Speciale projecten | 3.976 | 4.200 | 6.137 | ||
Inhuur boven formatie | 6.200 | 10.000 | |||
Totaal | 8.606 | 9.498 | 11.837 | 9.500 | 14.000 |
De begroting 2023 was gebaseerd op de realisatiegegevens over 2021. In 2022 is de inhuur gestegen tot €11,8 miljoen. Dit komt door de groei van het aantal projecten, toename van het aantal taken en de zeer krappe arbeidsmarkt. De prognose voor 2023 in de tweede kwartaalrapportage 2023 bedraagt circa €14 miljoen. Niet alleen het volume, maar ook de prijs voor inhuur is fors gestegen in 2023. In de begroting voor 2024 gaan we ervan uit dat de vraag naar externe capaciteit voorlopig op een vergelijkbaar niveau blijft.
De inhuur boven formatie betreft inhuur voor vervanging bij ziekte en zwangerschap, bij piekbelasting en voor specifieke deskundigheid (piek, ziek, specifiek).
Bij de aanvraag voor inhuur wordt altijd eerst gekeken of dit intern of via de Talentenregio kan worden opgelost. Wanneer dit niet het geval is wordt de aanvraag gepubliceerd op de inhuurdesk. Inhuuropdrachten boven €100.000 worden geaccordeerd door de directie.
Ziekteverzuim
De organisatiedoelstelling voor ziekteverzuim blijft voor 2024 ongewijzigd op 4,6%. Om deze doelstelling te halen, moet met name het langdurig verzuim worden teruggebracht. Verzuim door privéomstandigheden en persoonlijke factoren in combinatie met wat het (veranderende) werk vraagt, zijn de belangrijkste oorzaken van het verzuim. In het verzuimmanagement heeft dit dan ook de aandacht van de organisatie.
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Prestaties
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Prestaties
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 8,61 | 8,06 | 7,37 | 7,26 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 8,24 | 7,85 | 7,22 | 7 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 800,67 | 782,47 | 700,72 | 666,83 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 15 | 15,63 | 14,19 | 13,62 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | % van totale lasten | eigen begroting | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 8,82 | 7,32 | 7,98 | 7,19 |
De waarde van indicatoren genoemd onder het jaar 2023 betreffen de berekende waarden voor het begrotingsjaar 2024.
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 44.871 | 46.989 | 44.349 | 44.395 | 43.854 |
Baten | 10.365 | 9.537 | 9.370 | 9.303 | 9.254 |
Saldo exclusief reserves | -34.506 | -37.452 | -34.979 | -35.092 | -34.599 |
Storting in reserves | 1.548 | 1.287 | 1.474 | 1.312 | 1.309 |
Putting uit reserves | 3.340 | 1.590 | 909 | 1.421 | 1.630 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.792 | 303 | -565 | 110 | 321 |
Saldo inclusief reserves | -32.714 | -37.150 | -35.544 | -34.982 | -34.278 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €4.436.000 in 2024 ten opzichte van 2023 is als volgt te verklaren:
- Loon- en prijs compensatie €1.856.000
- Decompensatie van lagere rente ( 2,0 %) op de investeringen van FZ en ICT -€121.000
Herschikkingen van andere programma's:
- Programma management en ondersteuning naar programma Burger en Bestuur -€160.000
- Wet open overheid budget over naar programma Burger en Bestuur -€56.000
- Inzet stelpost lonen en prijzen en loonsombudget programma 12 voor reiskostenregeling personeel €275.000
- Uitbreiding management en ondersteuning uit stelpost organisatie ontwikkeling €276.000
- ICT-uitvoeringsplannen deel naar andere programma's -€40.000
- Vrijval budget contractmanagement, begroting 2024 -€21.000
Nieuw beleid Voorjaarsnota:
- ICT-uitvoeringsplannen 2024 €470.000
- Licenties ICT €33.000
- Uitbreiding servicedesk ICT €43.000
- CIO functie €139.000
- Verbeteren gegevenskwaliteit Basisregistratie Adressen en Gebouwen €129.000
- Procesanalist €105.000
- Versterking juridische functie €105.000
- Implementatie financieel systeem €187.000
- Versterking financiële administratie €102.000
- Capaciteit Finance en control €253.000
- Adviezen fiscaliteit €50.000
- Capaciteit Personeel & salarisadministratie €44.000
- Meester-gezelfonds €400.000
- Tijdelijke HR-adviseur €105.000
Eenmalige middelen in 2023, vervallen in 2024:
- Eenmalig budget Werving en selectie vervallen in 2024 -€53.000
- Compensatie voor hogere prijzen niet meer in 2024 -€100.000
- Extra budget voor energiekosten gemeentelijke huisvesting in 2023 niet meer in 2024 -€365.000
- Lagere taakstelling dekking overhead uit projecten €100.000
- I-uitvoeringsplannen en datagedreven werken 2023 jaartranche 2024 hoger dan 2023 €155.000
- Inkomsten uit bijdragen DOWR-gemeenten eenmalige ICT-projecten in 2024 lager €468.000
- Overige verschillen €57.000
(bedragen x €1.000)
Bedrijfsvoering | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Ondersteuning organisatie | -34.506 | -37.452 | -34.979 | -35.092 | -34.599 |
Saldo exclusief reserves | -34.506 | -37.452 | -34.979 | -35.092 | -34.599 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 1.095 | 5.664 | 3.100 | 1.415 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.095 | -5.664 | -3.100 | -1.415 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
I-Visie DOWR 2022 | 1,3 Mb | |
i-Visie DOWR 2022 Bijlage 1 | 4 Kb | |
Jaarrapportage Informatieveiligheid 2021 | 0,3 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming 2018 | 0,6 Mb | |
Visie en Ambitie Datagedreven Werken 2021-2025 | 0,9 Mb | |
Inkoop- en Aanbestedingsbeleid gemeente Deventer 2019 | 0,6 Mb |