Verbindend kader
Met het Verbindend Kader Sociaal Domein hebben we de afgelopen jaren samenhang en verbinding gebracht in de ambities en doelstellingen in het sociaal domein. Een integrale benadering is van belang om slagkracht te realiseren op de snijvlakken van de diverse programma’s en de overstijgende thema’s. Deze koers zetten we de komende jaren voort. Deventer investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen en ertoe doet. We bouwen verder aan de sociale infrastructuur om ervoor te zorgen dat onze inwoners volwaardig mee kunnen doen, waar nodig bieden we passende ondersteuning naar zorg en werk, stimuleren we inwoners om elkaar te ondersteunen en zich in te zetten voor hun omgeving en bieden we inwoners gelijke kansen.
We zetten ons de komende jaren in op een aantal verbindende ambities in het sociaal domein:
- Via het wijk- en dorpsgericht werken versterken we de sociale infrastructuur dichtbij, zodat alle inwoners mee kunnen doen, waarbij de eigen kracht van inwoners en de dragende kracht van de samenleving centraal staat;
- We versterken onze inzet op preventie, vroegsignalering en verbetering van leefstijl;
- We zorgen ervoor dat alle kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien en hun talenten kunnen ontwikkelen in onze wijken en dorpen;
- We investeren in innovatieve, integrale en toekomstbestendige dienstverlening op het gebied van bestaanszekerheid, passende ondersteuning en activering naar werk;
- We vernieuwen door partnerschappen te sluiten met maatschappelijke partners.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Integrale inzet op preventie: IZA/GALA
Het programma overstijgend werken aan een sterke sociale basis heeft vanaf 2023 een landelijke impuls gekregen met zowel het Integraal Zorg Akkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Het GALA richt zich met name op het bouwen aan een gerichte aanpak waarin de gezonde samenleving centraal staat met als ambitie: een gezonde generatie in 2040. In september 2023 heeft de gemeente Deventer een Plan van Aanpak bij het Rijk ingediend waarbij is uiteengezet hoe uitvoering wordt gegeven aan doelstellingen van het GALA en welke middelen hiervoor nodig zijn.
Het IZA richt zich vooral op de houdbaarheid (toegankelijkheid en betaalbaarheid) van het Zorgstelsel door de beweging naar de voorkant te maken (versterking van de sociale basis/preventie). In het kader van het IZA is in 2023 op regioniveau Midden IJsselland (dit betreft de gemeenten Deventer, Voorst, Olst-Wijhe, Raalte) en Salland Zorgverzekeraar een Regiobeeld opgesteld waarna in het najaar van 2023 in samenwerking met zorgpartijen een Regioplan is opgesteld. Het Regioplan geeft de opgaven weer waar de regio mee aan de slag gaat de komende jaren en op welke wijze dit gedaan gaat worden. Er is landelijk een eenmalig transformatiebudget beschikbaar gesteld van 2,8 miljard euro, waarbij Zorgverzekeraars bepalen hoe de deze middelen worden ingezet. Daarnaast krijgen gemeenten structurele middelen in het kader van de IZA-SPUK.
In beide akkoorden komen ontwikkelingen van de diverse programmasporen samen. Met de betrekking tot de afzonderlijke thema's binnen programma Meedoen zijn de volgende ontwikkelingen in 2024 van belang:
Sport
We voeren het beleidskader ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ uit waarbij we het georganiseerd sporten bij verenigingen versterken. We zetten daarvoor vraaggericht extra professionals in bij sportverenigingen, zowel sportparkmanagers als clubkadercoaches. Dit ondersteunen we vanuit het lokaal sportakkoord. De landelijke combinatiefunctieregeling en sportakkoord vallen vanaf 2023 onder het GALA. Voor wat betreft de accommodaties geldt dat de voorbereidingen voor de sporthallen in Marke Zuid en Bathmen worden voorgezet. De lange termijn visie op de Scheg zal worden uitgewerkt.
Gezondheid
Medio 2023 is het gezondheidsbeleid geactualiseerd. Het geactualiseerde beleid bouwt voort op het gedachtegoed positieve gezondheid; in Deventer vertaald naar de aanpak 'van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag'. We stimuleren mensen om meer de regie te pakken op de eigen gezondheid. In lijn met het coalitieakkoord willen we - samen met onze partners - maatwerk leveren per wijk en buurt. We blijven inzetten op zes speerpunten: ouderen en gezondheid, jeugd en gezondheid, sociaaleconomische gezondheidsverschillen verkleinen, gezonde leefstijl, psychische gezondheid en gezonde leefomgeving. De geactualiseerde nota vormt de basis voor het Plan van Aanpak GALA (zie Integrale inzet op preventie: IZA/GALA).
Wmo
In 2023 is de aanbesteding Wmo afgerond. We hebben hiermee de langdurige samenwerking met onze zorgaanbieders voortgezet en geven de hernieuwde kaders uit het Wmo beleidskader verder vorm en inhoud. Met de drie programma’s in het sociaal domein en met partners en zorgaanbieders in de gemeente werken we aan nog betere afstemming over de wetten heen. We nemen samen de verantwoordelijkheid voor het verhogen van de zelfredzaamheid, participatie en vitaliteit van inwoners. Daar waar nodig bieden we zorg op maat. Ouderen die langer thuis (moeten) blijven wonen, bieden we de zorg dichtbij. De Toegang Wmo en het Voor elkaar Team blijven werken aan collectieve oplossingen en bouwen aan een stevige sociale infrastructuur in de wijken / buurten / dorpen waar inwoners elkaar kennen en graag iets voor elkaar doen. Gezien de ontwikkelingen in de samenleving op het gebied van bevolkingssamenstelling en vergrijzing, toenemende behoefte aan zorg en welzijnsdiensten en afnemende capaciteit door personeelstekorten, is extra inzet en focus noodzakelijk. In het kader van het Plan van Aanpak Toekomstbestendige wijken werken we aan de sociale basisinfrastructuur van de Deventer wijken en buurten waarbij we de verbindingen tussen zorg- en welzijnsnetwerken / professionals en voorzieningen versterken. We leveren hierbij maatwerk per wijk, dorp of buurt hetgeen inhoudt dat activiteiten- en voorzieningen aanbod aansluit bij de specifieke behoeften van de inwoners.
Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen/asiel
- Regionaal
Binnen het regionaal samenwerkingsverband beschermd wonen en maatschappelijke opvang werken de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen samen onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer. De samenwerking richt zich op voorzieningen en activiteiten voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De inzet daarbij is gericht op die inwoners die niet (meer) op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). Soms is daarbij sprake van verslavingsproblematiek en/of het mijden van zorg, hulp en ondersteuning. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
In 2024 voeren wij via 5 actielijnen de geactualiseerde regiovisie uit. Zo wordt in 2024 ingezet op het verder voorkómen en tegengaan van dakloosheid (met specifieke aandacht voor jongvolwassenen) en zal de opvang voortaan plaatsvinden vanuit de gerenoveerde 24-uursopvang. Daarnaast zal er aandacht zijn voor de beweging van beschermd wonen naar een beschermd thuis, wat mede moet bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijst beschermd wonen Hiermee wordt bijgedragen aan de continuïteit, kwaliteit én vernieuwing van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
In 2024 zetten wij in de regio ook verder in op de voorbereiding van de doordecentralisatie van de rijksmiddelen beschermd wonen (door het Rijk voorgenomen per 1-1-2025) en daaraan gekoppeld de invoering van het woonplaatsbeginsel. Nadat al eerder het concept-samenwerkingsconvenant voor een zienswijze aan de raden is voorgelegd, ontvangen de betreffende gemeenteraden in 2024 een definitief voorstel, waarbij het laatste besluit wordt genomen ten aanzien van het vervolg van de regionale samenwerking vanaf 1-1-2025. Dit gebeurt uiteraard alleen als de Rijksbesluitvorming daadwerkelijk de doordecentralisatie van de rijksmiddelen beschermd wonen vanaf 2025 bevestigd.
- Lokaal
In vervolg op de geactualiseerde regiovisie zal er in 2024 een lokaal uitvoeringsplan worden geschreven waarbij de lokale actiepunten voor Deventer specifiek worden uiteengezet.
Eind 2023 zal de renovatie van de Polstraat 8-10 worden afgerond. In 2024 zal de 24-uurs opvang van IrisZorg en de verschillende functies van Tactus weer vanuit één pand opereren. De verwachting is dat hier nog beter in samengewerkt gaat worden zodat deze kwetsbare doelgroep zoveel in een beschermde setting aan hun herstel kan werken. Om de overlastbeleving na de renovatie te peilen zullen we een kwalitatieve en kwantitatieve 1-meting uitvoeren.
De behoefte aan opvanglocaties voor vluchtelingen blijft in 2024 naar verwachting onverminderd groot. Ook dit jaar zal de gemeente Deventer zowel individueel als gezamenlijk met de andere gemeenten binnen de Veiligheidsregio IJsselland uitvoering geven aan de landelijk opgave(n) rondom vluchtelingen. Hierbij gaat het om (nood)opvang, inclusief toegang tot onderwijs, zorg, werk en inkomen voor Oekraïense vluchtelingen, huisvesting (wettelijke taakstelling) voor statushouders en noodopvang voor asielzoekers.
Inclusie, sociale cohesie
In het najaar van 2023 is het beleidskader Diversiteit en Inclusie vastgesteld. Uitgangspunt is dat iedereen telt en mee kan doen in Deventer, ongeacht wie je bent, waar je in gelooft of van wie je houdt. We zetten ons in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor discriminatie en waar we ons duurzaam inzetten voor diversiteit en gelijke kansen voor iedereen. We reflecteren ons beleid ook op onze eigen organisatie: die moet een goede afspiegeling zijn van de Deventer samenleving. We zijn trots op de diversiteit aan culturen die Deventer rijk is. We waarderen, ondersteunen en versterken de culturele gemeenschappen waar nodig. Concrete speerpunten voor de komende periode zijn: Zichtbaarheid, educatie, toegankelijke arbeidsmarkt, discriminatie en veiligheid. Aan elk speerpunt zijn concrete inspanningen voor de komende periode gekoppeld.
WijDeventer
De aanpak WijDeventer is een wijkgerichte benadering gericht op participatie en actief burgerschap. De doorontwikkeling hiervan zetten we voort waarbij we met name kijken hoe we zoveel en breed mogelijk doelgroepen (leeftijden en culturen) kunnen bereiken. Daarnaast kijken we of we ondersteunend kunnen zijn in de activiteiten die in doorontwikkeling van buurtvoortzieningen en de aanpak Toekomstbestendige wijken zullen plaatsvinden in 2024. Daarbij blijven we nagaan hoe de inzet van zowel de rol van de wijkmanager als de WijDeventer aanpak afgestemd kan worden op hetgeen specifiek bij de buurt/ wijk/ dorp past. De wijkmanagers spelen ook een nadrukkelijke rol in zowel de verbinding in netwerken in de wijken als de signaleringsoverleggen.
Inburgering
Wij hebben een grote opgave om een toenemend aantal nieuwkomers met een verblijfsstatus een goede start te geven in onze gemeente. Tegelijkertijd zijn er ook kansen, gezien de grote vraag naar werknemers bij Deventer bedrijven en organisaties. Statushouders vormen een nieuw arbeidspotentieel waarbij werk hun inburgering kan versnellen. Daarom is onze inzet niet alleen gericht op goed inburgeren en de Nederlandse taal leren. We gaan ook aan de slag om hen een goede kans op onze arbeidsmarkt te bieden. We koppelen nieuwkomers zo vroeg mogelijk aan opleiding en werk, in samenwerking met ons netwerk van organisaties en werkgevers.
Sinds 1 januari 2022 voeren wij regie over de inburgering van nieuwe statushouders. Daarmee hebben wij nu bijna twee jaar ervaring opgedaan. Het doel blijft dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Ook is het doel dat zij zo snel mogelijk, het liefst betaald, werk krijgen, om zo volwaardig mee te kunnen doen in Nederland.
Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het realiseren van de taakstelling huisvesting. De verwachting is dat de taakstelling voor de huisvesting en de instroom van deze inburgeraars voor 2024 hoger is dan het voorgaande jaar. Dat vraagt ook in 2024 extra inspanning van gemeente en woningcorporaties.
Bij de start van de wet inburgering waren er bepaalde verwachtingen. In 2023 wordt een eerste evaluatie uitgevoerd. De uitkomsten daarvan leiden waar nodig tot aanpassingen of aanscherpingen van het ingezette beleid. Voor 2024 zijn vooralsnog de bestaande uitgangspunten leidend.
Voor 2024 voorzien wij onder meer de volgende ontwikkelingen:
- de omvang van de instroom van inburgeringsplichtige statushouders blijft (aanzienlijk) groter dan de uitstroom, door het behalen van het inburgeringsexamen, respectievelijk het afronden van het inburgeringstraject. (Meer evenwicht tussen in- en uitstroom verwachten wij niet eerder dan in 2026);
- andere verdeling van de inburgeraars over de drie leerroutes: de onderwijsroute, de B1-route en de zelfredzaamheidsroute. De verdeling over de verschillende leerroutes blijven we goed volgen. Op basis van de cijfers uit de eerste helft van 2023 hebben wij de verdeling over de verschillende leerroutes aangepast. Voor de jonge inburgeraars wordt de aansluiting gezocht met de integrale jongerenaanpak. Verder willen we ons nog meer focussen op het verkrijgen van werk;
- daarmee samenhangend richten wij ons op meer differentiatie binnen de bestaande leerroutes. Daarbij denken we vooral aan een B1-variant met onderwijs en een Z-route variant met praktijkleren;
- het (verder) inrichten van een aanbod vooruitlopend op de leerroute. Statushouders moeten vaak wachten op de start van hun traject. Onze inzet in 2024 zal erop gericht zijn dat zij die tijd nuttig kunnen besteden met voorbereidende activiteiten, gericht op het leren kennen van de stad/buurt, taalverwerving en oriëntatie op en toeleiding naar (vrijwilligers)werk.
Schuldhulpverlening
Inwoners met schulden kunnen zich bij de gemeente melden voor ondersteuning. Het BAD biedt al jaren een belangrijke bijdrage in het oplossen of beheersbaar maken van de schulden, en beheert het inkomen (middels budgetbeheer) van de inwoners die daar zelf niet toe in staat zijn. In de afgelopen jaren is de ondersteuning bij schulden effectiever en laagdrempeliger geworden. Desondanks zien we dat het aantal inwoners met problematische schulden niet daalt, en inwoners pas laat hulp zoeken.
De wijzigingen in de Wsnp en Msnp, en de ambitie van de Rijksoverheid om het aantal huishoudens met problematische schulden te halveren, vormen een startpunt om opnieuw onze dienstverlening tegen het licht te houden. Het jaar 2024 gebruiken we om opnieuw te kijken naar wat er nodig is om onze taken op het gebied van schuldhulpverlening goed uit te voeren. We werken we onder andere aan een meerjarenvisie, waarbij schulden niet alleen opgelost worden, maar er ook wordt voorzien in passende begeleiding en nazorg gericht op het duurzaam versterken van iemands financiële veerkracht. Het bieden van stress sensitieve dienstverlening is een essentieel onderdeel hierbij en behoeft het komende jaar dan ook extra aandacht. De medewerkers zullen hier uitgebreid in getraind worden.
Daarnaast blijven we vol inzetten op het voorkomen en vroegtijdig signaleren van schulden. Dit doen we door in 2024 uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan Preventie en vroegsignalering bij schulden. We gebruiken de bevindingen uit de evaluatie van Deltaview om invulling te geven aan de gemeentelijke taak op het gebied van vroegsignalering. Ook het aanbieden van adviesgesprekken bij een uitkeringsaanvraag, het intensiveren van samenwerking in de keten en gerichte communicatie (rondom life events) zijn manieren om geldproblemen te voorkómen of er vroeg bij te zijn. Een belangrijke sleutel in de uitvoering hiervan zijn de Geldfit spreekuren. De laagdrempelige spreekuren, waarbij integraal naar iemands (financiële) problematiek wordt gekeken, blijken duidelijk te voorzien in een behoefte van inwoners van Deventer. Deze Geldfit spreekuren (inclusief de uitbreiding van twee naar drie locaties) worden het komende jaar voortgezet.
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Het tijdig en stress sensitief bieden van ondersteuning gericht op het wegnemen van geldzorgen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
Iedereen telt en kan mee doen in Deventer ongeacht wie je bent, waar je in gelooft of van wie je houdt. We zetten ons in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor discriminatie en waar we ons duurzaam inzetten voor diversiteit en gelijke kansen voor iedereen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding. We streven ernaar dat er minder inwoners vanuit onze regio in 2026 genoodzaakt zijn gebruik te maken van maatschappelijke opvang en beschermd wonen in onze regio dan in 2023.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | RIVM | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 48,90 | 48,90 | 48,90 | 48,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 820 | 820 | 830 | 800 |
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 105.799 | 98.336 | 96.611 | 96.610 | 94.502 |
Baten | 8.569 | 6.154 | 6.070 | 7.029 | 5.272 |
Saldo exclusief reserves | -97.231 | -92.181 | -90.540 | -89.581 | -89.230 |
Storting in reserves | 4.206 | 3.214 | 2.464 | 2.417 | 2.417 |
Putting uit reserves | 13.926 | 2.786 | 2.623 | 2.822 | 2.715 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 9.720 | -428 | 159 | 405 | 298 |
Saldo inclusief reserves | -87.511 | -92.609 | -90.382 | -89.176 | -88.932 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €5.098.000 in 2024 ten opzichte van 2023 is als volgt te verklaren:
Sportbeleid en activering
Bij de Voorjaarsnota 2023 is vooruitlopend op de definitieve visie van De Scheg in 2024 een stelpost van €100.000 opgenomen voor de voorbereiding van de verduurzaming.
Sportaccommodaties
Met de motie BREEAM excellent en ENG zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de bouw van de sporthal Marke Zuid. In 2024 wordt het investeringsbedrag van netto €777.000 gestort in de kapitaallastenreserve voor de dekking van de kapitaallasten vanaf 2026.
In 2023 is het investeringsbedrag voor buitensportaccommodaties voor onder andere de vervanging van een aantal toplagen van kunstgrasvelden door extreme prijsstijgingen verhoogd met €1.439.000. Dit bedrag is in 2023 eenmalig gestort in de reserve investeringen buitensportaccommodaties.
Samenkracht
De middelen die beschikbaar zijn voor I-sociaal van €185.000 worden met ingang van 2024 overgeheveld naar het programma Burger en bestuur, omdat we dan de middelen breder dan alleen het sociaal domein willen gaan inzetten voor een beter online dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers. Het budget voor Buurtmakers van €216.000 wordt in 2023 voor het laatste jaar ingezet en vervalt met ingang van 2024. Vanuit het structurele voordeel op het budget Beschermd wonen is in 2023 een incidenteel budget van € 100.000 voor onderzoek en ondersteunen vrijwilligerswerk mantelzorg beschikbaar gesteld.
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO diensten (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €1.048.000 als gevolg van de prijs- en looncompensatie. Daarnaast is er vanuit de algemene uitkering een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor verwachte volumegroei, wat voor 2024 een stijging betekent van €743.000. Vanuit de begroting 2024 van PlusOV is er een verwacht voordeel van €73.000 door een lagere basis voor het vervoersvolume (2021/ 2022 in plaats van 2019). Doordat de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang (DUVO) steeds verder afneemt en de kosten voor vrouwenopvang stijgen, wordt een groter deel aan gemeenten doorberekend. Binnen programma 9 Jeugd en onderwijs is er geen ruimte voor deze hogere bijdrage. Omdat binnen de WMO de verplichting voor vrouwenopvang is verankerd, wordt vanaf 2024 €100.000 vanuit dit programma overgeheveld aan het programma Jeugd en onderwijs.
Geëscaleerde zorg 18+
Op basis van de Meicirculaire 2023 wordt het budget voor Beschermd Wonen / Maatschappelijke opvang (BW/MO) geïndexeerd met 7,156%. Het budget wordt hiermee €1.235.000 hoger.
Volksgezondheid
De inwonersbijdrage aan de GGD stijgt met 6,2%. Dit is het gevolg van de verwachte loon- en prijsontwikkeling in 2024. Daarnaast zijn in de begroting van de GGD de financiële ontwikkelingen op het gebied van wetgeving (informatiebeveiliging en elektronisch voorschrijven (EVS)) en organisatieontwikkelingen meegenomen. In totaal is de bijdrage in 2024 aan de GGD €257.000 hoger dan in 2023.
Schuldhulpverlening
Met het uitvoeren van wettelijke en minnelijke schuldhulpverlening worden inkomsten gegenereerd: kosten van minnelijke regelingen worden deels doorbelast aan schuldeisers, het rijk betaalt een vergoeding voor WSNP-bewindvoerders en op , kredieten wordt rente betaald. Deze opbrengsten lopen terug: de instroom in de WSNP daalt al jaren, het maximale rentepercentage is gedaald en de looptijd van saneringskredieten en schuldregelingen is gehalveerd van
36 naar 18 maanden. Al deze ontwikkelingen zijn positief voor inwoners met problematische schulden, maar hebben geleid tot een vermindering van de baten bij het BAD met €200.000.
Loonkosten team BAD
Voor 2024 is er daarnaast een bedrag van €140.000 aan structurele loonkosten waarvoor geen structurele dekking is. De afgelopen jaren was de vaste formatie van het BAD groter dan waarvoor structurele dekking aanwezig was. Een deel van de vaste formatie werd gedekt uit gelden die beschikbaar waren voor de uitvoering van tijdelijke taken in onder andere vroegsignalering en de toeslagenaffaire. Die dekking vervalt en dat levert een tekort op van €140.000. Daarnaast is er een structurele tekort veroorzaakt door het feit dat het loonsom van het BAD zo is opgebouwd dat veel medewerkers nog niet in hun eindperiodiek zitten (die stijgingen worden niet gecompenseerd). Dit lijdt tot een extra tekort van ongeveer €140.000.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten. De loonindex bedraagt €535.000 en de prijsindex €2.218.000.
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -26.173 | -22.774 | -22.778 | -22.785 | -22.761 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -26.018 | -27.969 | -28.689 | -27.098 | -27.100 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.251 | -3.524 | -3.522 | -3.522 | -3.522 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -20.134 | -15.930 | -13.653 | -13.313 | -13.123 |
Sportaccommodaties | -3.048 | -2.969 | -3.102 | -4.139 | -4.088 |
Sportbeleid en activering | -5.197 | -5.589 | -5.486 | -5.482 | -5.371 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -8.718 | -8.555 | -8.376 | -8.375 | -8.375 |
Treasury | 577 | 552 | 526 | 502 | 478 |
Volksgezondheid | -5.268 | -5.422 | -5.460 | -5.369 | -5.369 |
Saldo exclusief reserves | -97.231 | -92.181 | -90.540 | -89.581 | -89.230 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 18.219 | 9.844 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 3.129 | 1.692 | 0 | 0 |
Saldo | -15.090 | -8.152 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Sportbeleid 2021-2030 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan 2017-2022 Transformatie | 0,5 Mb | |
Regiovisie 2017-2022 Transformatie | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2022-2026 | 0,5 Mb | |
Beleidskader wijkgericht werken aan gezondheid |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid van inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Vanuit samenwerking in de regio IJsselland wordt uitvoering gegeven aan de Wet publieke gezondheid. Deze richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. wegvallen van toeleveranciers, geen of onvoldoende (gekwalificeerd) personeel, schade na beveiligingsinbreuk, juridische procedures, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte, arbeidsconflicten en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,03 volgens de begroting 2024 voldoende. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | GGD ontwikkelingenbrief: “Zolang we in Nederland de focus niet verleggen naar gezondheid en gedrag zullen de gezondheidsverschillen en ziektelasten verder toenemen. Meer nog dan gezondheidsbescherming en preventie moeten we gezondheid bevorderen door lokaal, regionaal en landelijk te werken aan een gezonde basis. De coronacrisis heeft deze boodschap versterkt. Er is nu een niet te missen kans om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners. Alle 25 GGD-en in Nederland en ook GGD IJsselland moeten vol op deze beweging kunnen inzetten en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Dit is ook landelijk hoog op de agenda gezet richting het nieuwe kabinet. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten nu een aantal structurele investeringen worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland”. | ||
Contractwaarde 2024: | €177.818 | ||
Bijdrage GR 2024: | €4.403.348 | ||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.705.000 | €1.705.000 | €1.705.000 |
Vreemd vermogen: | €4.585.000 | €7.669.000 | €7.384.000 |
Resultaat: | €811.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie (ontstaan bij de uittreding van de 3 gemeenten uit het route-gebonden vervoer). PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Nieuw systeem voor planning in het vraagafhankelijk vervoer: Vervanging van het huidige systeem is nodig omdat het niet voldoet aan de vereiste efficiency. De overgang naar een nieuw planpakket vergt veel van de organisatie en brengt uitvoeringsrisico’s met zich mee. Prijs en volume risico: geopolitieke ontwikkelingen maken de prijseffecten moeilijk in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in voorgaande jaren. De personeelskosten staan onder druk door schaarste op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof blijven waarschijnlijk hoog en volatiel. Voor het vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer verwacht PlusOV een jaarlijkse groei van 5%. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2024: De grootste uitdaging blijft het beheersen van de kosten voor organisatie en vervoer. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid is, mede gezien het tekort aan chauffeurs, wellicht een nog grotere uitdaging. De medewerkers van PlusOV gaan er onvoorwaardelijk voor om het evenwicht tussen de beschikbare vervoerscapaciteit en de vervoersvraag te bewaren. De missie van PlusOV blijft onze opdracht: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | ||
Contractwaarde 2024: | €1.192.723 | ||
Bijdrage GR 2024: | €436.944 | ||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €575.539 | €336.389 | €370.000 |
Vreemd vermogen: | €4.631.140 | €4.124.488 | €3.675.722 |
Resultaat: | €55.195 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. Actueel nieuw risico is de ontwikkeling van de energiekosten. Die zijn, mede door de oorlog in Oekraïne, zo hard gestegen dat het sportbedrijf voor 2022 een aanvullende subsidie van de gemeente heeft ontvangen van €622.000. Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen. Voor 2022 en 2023 is landelijk de Specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden beschikbaar waar Sportbedrijf Deventer een beroep op heeft gedaan waardoor een groot deel van de gestegen energiekosten worden gecompenseerd. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2022 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,3 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €200.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,0 miljoen in 2026. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in 2022 uitgewerkt en vervolgens met het college en de raad besproken in het 3e kwartaal 2023. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook de raadsmededeling van 25-4-2023. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | €5.311.434,18 (inclusief onder andere combinatiefunctie regeling, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.326.157 | €1.494.395 | €1.617.000 |
Vreemd vermogen: | €17.093.262 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €110.193 | €173.379 | €301.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2021: | €1.072.615 | ||
Lening 31-12-2021: | €12.633.330 |