Gebiedsontwikkeling
Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkelingDit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waarde creatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren. Binnen gebieden waar sprake is van een sterke samenhang en afhankelijkheden tussen de diverse locatieontwikkelingen dragen wij bij de voorbereiding en uitvoering zorg voor de regie en coördinatie.
Vastgoed
De gemeente Deventer is eigenaar, verhuurder, huurder en gebruiker van een zeer diverse vastgoedportefeuille. De kern van het vastgoed wordt gebruikt voor maatschappelijke functies zoals, sport, welzijn, buurtvoorzieningen, brandweerkazernes, cultuur en onderwijs verspreid over de gemeente. Zie ook de paragraaf Vastgoed.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Gebiedsontwikkeling
Wij dragen bij aan een goede uitvoering van het dynamische grondbeleid zoals dat is vastgelegd in de, begin 2024 aan de raad aan te bieden, nota Grondbeleid 2024. Hierin worden de organisatorische en financiële spelregels vastgelegd. De wijze waarop wij van onze externe partners een bijdrage vragen in de kosten van de stedelijke opgave leggen wij vast in een integraal afsprakenkader met betrekking tot het kostenverhaal en ruimtelijke bijdragen.In samenhangende gebieden pakken we in samenwerking met marktpartijen de ontwikkelingen integraal op. We voeren de regie op de kwaliteit, we bewaken de voortgang en hebben oog voor de betaalbaarheid van de gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte.
Vastgoed
Ultimo 2022 is de kadernota Vastgoed door de raad vastgesteld. Met deze beleidsnota werken we toe naar een eenduidige, uniforme en transparante wijze van vastgoedontwikkeling en -beheer. Dat doen wij door een centralisatie en bundeling van het eigendom en exploitatierisico vanuit de verschillende beleidsprogramma’s naar vastgoed. Voor nadere duiding van het vastgoed in de begroting 2024 wordt verwezen naar de paragraaf Vastgoed. Vanuit de programmaverantwoordelijkheid zijn doelen en prestaties hier wel vastgelegd.
Doelstelling - Portefeuillemanagement grondzaken
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen op het ruimtelijk faciliteren van maatschappelijk gewenste ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Grondbeleid
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen om deze dynamisch en adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waarde creatie. We hebben zicht op de gemeentelijke kosten die voortvloeien uit de ruimtelijke opgaven om deze op een eerlijke wijze te kunnen toerekenen aan alle ruimtelijke ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Herstructurering
Wij ronden de bestaande Herstructureringsopgave van de wijk Keizerslanden af met de ontwikkeling van het Oranjekwartier.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 26.421 | 18.701 | 14.048 | 7.618 | 4.309 |
Baten | 27.587 | 19.144 | 14.952 | 8.459 | 6.129 |
Saldo exclusief reserves | 1.165 | 443 | 905 | 841 | 1.820 |
Storting in reserves | 2.951 | 2.155 | 1.761 | 237 | 1.187 |
Putting uit reserves | 2.294 | 607 | 229 | 33 | 33 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | -656 | -1.548 | -1.532 | -203 | -1.154 |
Saldo inclusief reserves | 509 | -1.105 | -628 | 638 | 666 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €1,6 miljoen in 2024 ten opzichte van 2023 is als volgt te verklaren:
Wonen en bouwen
Binnen het taakveld wonen en bouwen zijn lasten opgenomen voor het project Oranjekwartier. Dit project loopt tot en met 2025 en wordt gefaseerd uitgevoerd, de lasten en baten hiervan zijn dan ook niet gelijk over de jaren verdeeld maar fluctueren per jaarschijf. In 2024 is per saldo voor afgerond €1,4 miljoen meer aan lasten geraamd dan in 2023. Daarnaast is er voor 2024 voor € 200.000 aan lasten geraamd voor het project Wechelerhoek. Dit omvat het uitwerken van een visiedocument en een omgevingsprogramma.
Grondexploitaties
Bij de tweede kwartaalrapportage 2023 zijn de grondexploitaties geactualiseerd. Deze zijn verwerkt in de begroting 2024. Door het afronden van grondexploitaties nemen zowel de lasten als de baten meerjarig geleidelijk af, echter heeft dit geen invloed op de begroting. De jaarsaldi van baten en lasten van de grondexploitaties worden namelijk verrekend met de balans, waardoor het saldo inclusief reserves op nihil sluit. Er is daarmee geen verschil in het exploitatieresultaat tussen de jaren 2024 en 2023.
(bedragen x €1.000)
Herstructurering en Vastgoed | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 1.908 | 182 | 757 | 796 | 795 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -21 | -14 | -14 | -14 | 25 |
Grondexploitatie (niet bedrijventer.) | 548 | 1.000 | 600 | 60 | 1.000 |
Wonen en bouwen | -1.270 | -723 | -437 | 0 | 0 |
Saldo exclusief reserves | 1.165 | 443 | 905 | 841 | 1.820 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.918 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.918 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Grondbeleid 2013 (actualisatie begin 2024) | 0,1 Mb | |
Meerjaren Perspectief Grondzaken 2023 | 1 Mb |