Werken aan Deventer als authentieke, eigenwijze en vernieuwende Hanzestad met een vitale economie.
In Deventer is het goed ondernemen. Bedrijven profiteren van de gunstige ligging en goede bereikbaarheid. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Wij willen deze publieke en private investeringen verder aanjagen, samen met onze partners binnen het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Deze samenwerking met kennisinstellingen en bedrijfsleven heeft de afgelopen tijd zijn vruchten afgeworpen en ook deze collegeperiode zetten we daar volop op in. Kern van het programma economie en internationaal beleid is dat we als gemeente investeren in randvoorwaarden om de economie te stimuleren en ontwikkelingen aanjagen door middel van inzet van onze capaciteit, netwerk, kennis en/of financiële middelen. Dit beperkt zich niet tot de gemeentegrenzen.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2023-2026 is inmiddels opgesteld en aan de gemeenteraad aangeboden. Het document vormt een leidraad van economische thema’s waar we aan werken, gebaseerd op het collegeakkoord ‘Dichtbij, Betrokken & Bevlogen’. Aangezien externe ontwikkelingen (Corona, oorlog Oekraïne) ook hun weerslag hebben op onze lokale economie, heeft het document een dynamisch karakter waarin we voor de resultaten deels afhankelijk zijn van onze externe partners. Zo trekken we, afhankelijk van de onderwerpen, samen op met andere gemeenten en regio's, waarbij met de regio Stedendriehoek en provincie Overijssel de lijnen kort en vanzelfsprekend zijn. Maar ook met het rijk en internationaal worden relaties onderhouden en ontwikkeld. Nieuwe accenten in de deze uitvoeringsagenda zijn de aandacht voor de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties waarin we kansen voor economische groei aan maatschappelijke betekenis willen koppelen, en de aandacht voor Deventer als woon-én werkstad. Daarbij zetten we ons in om voldoende ruimte te behouden en creëren voor (nieuwe) bedrijvigheid, en hoe we krapte op de arbeidsmarkt kunnen tegengaan.
De Uitvoeringsagenda geeft richting en focus aan onze inspanningen op de volgende onderwerpen:
- Ruimte voor werken
- Ondernemen
- Aantrekkelijke stad en platteland
- Veerkrachtige arbeidsmarkt
- Deventer internationale Hanzestad
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Deventer woon- én werkstad
Deventer kent een groeiambitie van 11.000 woningen tot 2035 en koerst af op 110.000 tot 115.000 inwoners. Met de huidige 52.000 arbeidsplaatsen is er sprake van een verhouding van 2 inwoners op 1 arbeidsplaats. We willen de economische ambitie van Deventer tot 2040 in balans houden met de woningbouwambitie; Deventer als woon-én werkstad. Concreet betekent dit dat er 7.500 arbeidsplaatsen bij moeten komen. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 1% (500 per jaar). De werklocaties in Deventer (bedrijven-en kantorenlocaties en de binnenstad) zijn goed voor 51% van het totaal aantal arbeidsplaatsen van de gemeente. Om in de pas te blijven met de groei van 7.500 dan gaat het om 3.800 arbeidsplaatsen die de werklocaties extra moeten gaan opvangen.
De extra ruimte die nodig is om de groei te accommoderen is niet alleen beschikbaar op de bestaande werklocaties. Vooral voor de meer ruimte-extensieve sectoren (industrie, bouw en logistiek) is nieuwe ruimte nodig. Deze kan gevonden worden door het beter benutten van de bestaande ruimte, door het veranderen van bestemmingen om andere typen bedrijven mogelijk te maken of door het zoeken naar nieuwe locaties in de gemeente.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de strijd om de schaarse ruimte is het een stevige ambitie. Tegelijkertijd is er sprake van een aantrekkingskracht van onze stad op nieuwe bedrijven, en zijn er bedrijven in Deventer die duurzaam willen investeren. We werken daarom aan gebiedsprofielen van de diverse werklocaties om duidelijkheid te creëren over de gewenste ontwikkelrichting, die tevens als input voor de nog te schrijven omgevingsprogramma's dienen.
Naast de ruimtelijke component zetten we ons in voor een goed functionerende arbeidsmarkt. Voor veel bedrijven is een tekort aan geschikt personeel de belangrijkste belemmering voor verdere ontwikkeling en om de slag naar de toekomst te kunnen maken. Binnen de meerjarige Deventer Human Capital agenda werkt de gemeente samen met de partners van het Deventer Economisch Perspectief aan het vergroten van de beschikbaarheid van personeel voor de economische groeisectoren ICT, techniek, productie en logistiek. Maar ook de zorg en onderwijs komen aan bod. Daarnaast zetten we in op het versterken van de leercultuur binnen het bedrijfsleven, en talentontwikkeling voor transities op het gebied van klimaat, digitalisering en gezondheid.
Brede welvaart en impact ondernemen
De minister van Economische Zaken en Klimaat schrijft in haar Kamerbrief 'Perspectief op de Nederlandse Economie: innovatief, duurzaam, sterk en welvarend' (30 juni 2023) dat economie in de basis draait om mensen en de samenleving: 'Mensen moeten in voldoende mate kunnen participeren en profiteren van economische groei. Het is van groot belang dat economische groei nu en in de toekomst zorgt voor meer brede welvaart. Zowel overheid als bedrijven moeten daar invulling aan geven, in Nederland en daarbuiten'. Meedoen en meeprofiteren van de welvaart ziet de minister dan ook als één van de vier pijlers van de Nederlandse economie voor de komende jaren.
In Deventer hebben we hier oog voor en willen we inzetten op de maatschappelijke impact van ondernemers, vanuit de opvatting dat economische groei niet langer ten koste mag gaan van andere waarden, zoals de biodiversiteit en het huidige en toekomstige welzijn van mensen hier en elders op de wereld. Dit betekent dat naast het waarborgen van economische groei, het bewerkstelligen van duurzaam produceren en consumeren even belangrijke doelstellingen worden.
Het CBS brengt inmiddels jaarlijks de 'Monitor brede welvaart en de Sustainable Development Goals’ uit. Op een schaal met 34 beoordelingspunten, gemeten door het Centraal Bureau voor de Statistiek, scoort Deventer relatief vaak hoog genoeg om bij de beste gemeenten van Nederland te horen, maar relatief weinig keren hoog genoeg om ook in de top van Overijssel te eindigen. De gemeente Deventer zit bij de beste van Nederland op het gebied van gemiddelde schuld, aandeel hoogopgeleiden, levensverwachting, tevredenheid met woonomgeving, gevoel van veiligheid, vertrouwen in de ander, vertrouwen in de instituties, fijnstofuitstoot en afstand tot een café, wijzen de CBS-cijfers uit.
Dat is een mooi uitgangspunt om op verder te bouwen. Samen met het Ondernemershuis (ook SDG house voor de regio Stedendriehoek), onderwijs en maatschappelijke organisaties brengen we in kaart hoe we ondernemers en bedrijven het beste kunnen ondersteunen met impact ondernemen. Dit betekent dat naast het financiële motief, de ondernemer een bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. We richten ons daarbij op het brede MKB op thema's als innovatie, duurzaamheid en digitalisering.
Doelstelling - Ruimte voor werken
Het versterken van werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Aantrekkelijke stad en platteland
Het vergroten van de aantrekkelijkheid van de stad en het buitengebied voor ondernemers, vastgoedeigenaars, bewoners en bezoekers.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Ondernemingsklimaat
Het versterken van de economische structuur van Deventer en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor vitaal, innovatief, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Veerkrachtige arbeidsmarkt
Het versterken van de arbeidsmarkt zodat ondernemers over voldoende, wendbare en adequaat opgeleide medewerkers kunnen beschikken om zich voor te bereiden op de veranderende economie en transitieopgaven (energie, circulariteit, digitalisering).
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Deventer internationale Hanzestad
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationaal maatschappelijke activiteiten in Deventer. Hierbij vormt de in 2021 vastgestelde ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 het fundament.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
14 | Economie | Functiemenging | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 54 | 54 | 53,90 | 54,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar | LISA | |||||
Jaar | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||||
Waarde | 151 | 150,80 | 145,60 | 137,70 |
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | 7.570 | 5.225 | 4.682 | 4.200 | 4.074 |
Baten | 1.817 | 1.773 | 1.773 | 1.773 | 1.773 |
Saldo exclusief reserves | -5.754 | -3.453 | -2.909 | -2.427 | -2.301 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 1.593 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.593 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -4.160 | -3.453 | -2.909 | -2.417 | -2.301 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €707.000 in 2024 ten opzichte van 2023 is als volgt te verklaren:
- als gevolg van prijs- en loonontwikkeling stijgen de lasten met €225.000;
- vanuit de bestuursakkoord 2023-2026 wordt er voor 2024 incidenteel €700.000 beschikbaar gesteld voor versterken economie en toekomstbestendige bedrijven terreinen;
- in 2023 is er voor €1,8 miljoen incidenteel budget beschikbaar gesteld voor onder andere het versterken van de economie, toekomstbestendige bedrijventerreinen en hanzejaar 202;
- bij de voorjaarsnota 2023 zijn er voor €186.000 middelen beschikbaar gesteld voor de begroting 2024.
(bedragen x €1.000)
Economie en Internationaal Beleid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bedrijfsloket en -regelingen | -475 | -514 | -514 | -514 | -514 |
Economische ontwikkeling | -4.282 | -2.462 | -1.918 | -1.437 | -1.311 |
Economische promotie | -996 | -477 | -476 | -476 | -475 |
Saldo exclusief reserves | -5.754 | -3.453 | -2.909 | -2.427 | -2.301 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2023-2026 | ||
Perspectief Ruimte voor Werken in Deventer | ||
Deventer Human Capital Agenda | ||
Evaluatie Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Evaluatierapportage visie op de Detailhandelstructuur 2015-2020 | 2,5 Mb | |
Ambitie beroepshaven 2020 Port of Deventer | ||
Uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie | ||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendige bedrijventerreinen | ||
Ambitienota internationaal beleid 2021-2026 | 3,6 Mb |
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. Specifieke risico’s die tot nu toe zijn genoemd zijn de geplande laagvliegroutes Lelystad, de herindeling van het luchtruim vanaf 2023 en de herfinanciering van een krediet van een private bank van €750.000. De actuele situatie van die specifieke risico’s worden hieronder benoemd. | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorziet in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €750.000. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering is nodig per 1-12-2023. Met de verkoop van grond in juni 2023 aan de gemeente Voorst beschikt de NV over voldoende middelen om het krediet af te lossen. De gemeente Voorst ontwikkelt de gronden als luchthaven gebonden bedrijventerrein. De inbreng van de vier deelnemende gemeenten in de NV betreft de inbreng van het aandelenkapitaal en de garantstelling van die aandeelhouders (Deventer, Voorst en Zutphen) voor een lening vanuit de gemeente Apeldoorn van €71.000 met een looptijd van 3 jaar (aflossing per 31-12-2020). Het aandeel van Deventer in deze garantstelling is afgerond 25% (€17.750). Aflossing van deze gemeentelijke lening was wegens de financiële onzekerheid door coronamaatregelen opgeschort. Daarover zijn nieuwe afspraken gemaakt. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven. Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten.Op 14 oktober heeft het kabinet een nieuwe indeling van het luchtruim en andere (internationale) vliegroutes boven Nederland vastgesteld. Daarin staan de uitgangspunten en keuzes voor het opnieuw indelen van het luchtruim boven Nederland. De luchtruimherziening heeft geen consequenties voor de luchthaven Teuge en daarmee ook niet voor de para activiteiten op de luchthaven | ||
Beleidsvoornemens: | Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL, waarin het Ministerie EZ en de provincies Overijssel en Gelderland participeren. De financiële haalbaarheid van het ontwikkelplan wordt nog onderzocht. De uitwerking van een ontwikkelplan heeft enige vertraging opgelopen omdat de NV in de eerste helft van 2023 prioriteit heeft gegeven aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit. | ||
Contractwaarde 2024: | |||
Bijdrage GR 2024: | |||
Subsidie 2024: | |||
Dividend 2024: |
Financiele gegevens | 2022 | 2023 | 2024 |
Eigen vermogen: | €1.442.651 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €971.250 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | €53.737 | €18.000 | €15.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2021: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2021: |