Havengelden

Het haven- en opslaggelden wordt geheven voor het gebruik van gemeentelijk vaarwater, van gemeentelijke sluis, kaden en loswallen en van andere werken en terreinen door de gemeente ten behoeve van de scheepvaart gemaakt of ter beschikking gesteld. De exploitatie van de haven is niet kostendekkend.

Onder auspiciën van de NVB is in 2019/2020 een onderzoek gedaan naar de havengeldenstructuur in Nederland. Het doel van dit onderzoek was om te komen tot een moderne model-havengeldregeling. Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek en in verband met de komst van de Container Terminal Deventer zijn de Havengeldverordening en de havenbeheersverordening per 2021 aangepast. Voor 2024 zijn de tarieven geïndexeerd met de reguliere indexatie. Daarnaast is er nu voor het liggeld een nieuw tarief opgenomen voor schepen die op grond van een afgegeven ontheffing langer in de haven mogen liggen.
 
(bedragen x €1)

Recht 2024

Opbrengst in 2023

Opbrengst in 2024

Haven en opslaggelden

277.500

299.006

Toelichting

In €

In %

Lasten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

-312.987

-342.534 

Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen

22.000

23.705 

Netto lasten taakveld

-290.987

-318.829 

Toe te rekenen lasten:

Overhead incl. (omslag)rente

-120.872

-126.608

BTW

0

Totale lasten

-411.859

-445.437

Opbrengst heffingen

277.500

299.006

Dekking

68%

68%