Huidige liquiditeit- en rentepositie
De huidige liquiditeit- en rentepositie van de gemeente kent geen bijzonderheden. De gemeente beschikt over voldoende liquide middelen en een stabiele toegang tot financiering. De rente op de geldmarkt en kapitaalmarkt zijn gestegen, waardoor de rentelasten zijn gestegen ten opzichte van de raming in de begroting 2023-2026. Renterisico’s bevinden zich binnen de wettelijke normen.
Financieringsstrategie
Gegeven de doelstellingen van het Treasurystatuut worden enkel nieuwe langlopende leningen aangetrokken overeenkomstig de daadwerkelijke financieringsbehoefte, zoals die gedurende het jaar wordt gemonitord. Tijdelijke schommelingen in de beschikbare liquiditeit worden opgevangen via de bestaande kredietlimiet op de rekening-courant ter hoogte van € 28 miljoen. Het aantrekken van nieuwe leningen kan op ieder moment plaatsvinden voor zover dit nodig is om voldoende beschikbare liquide middelen te kunnen waarborgen, met inachtneming van de bevoegdheden uit het Treasurystatuut. Jaarlijks wordt als onderdeel van het Treasuryplan de financieringsbehoefte van de meerjarenramingen gemaakt. Op basis hiervan wordt een inschatting gemaakt van de benodigde aan te trekken financiering.
Rentevisie
De gemeente maakt voor de rentevisie onder andere gebruik van Thesor Marktperspectief en AFS Marktupdate. De meest recente edities (augustus/september 2023) gaat uit van een verhoogd niveau van de kapitaalmarktrente als gevolg van de gestegen inflatie, slechtere economische vooruitzichten en het beleid van de ECB. Op dit moment heeft de markt (nog) vertrouwen in het (op termijn) behalen van de 2% doelstelling van de ECB. De rente voor zowel 10 als 20 jaar lineaire lening voor gemeenten bedraagt ongeveer 3,4%, en 30 jaar voor 3,0%. De rente voor kasgeldleningen ligt tussen 3,5% (1 maand) en 4,0% (1 jaar). De rente op schatkisttegoeden is bij het opmaken van de begroting 3,6%.
Langlopende geldleningen (> 1 jaar)
Onderstaande tabel toont een overzicht van de langlopende schulden. Zoals in de tabel zichtbaar is stijgt de leningenportefeuille, dit is een gevolg van gestegen investeringsniveau. Een gedeelte van de contractuele aflossingen kan worden opgevangen vanuit de beschikbare overliquiditeit.Deze raming kan gedurende het jaar worden bijgesteld op basis van tussentijdse begrotingswijzigingen, gewijzigde investeringsplanningen, ontwikkelingen op de markt voor woningen en bedrijfskavels en overige relevante ontwikkelingen.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||
Leningenportefeuille | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand per begin jaar | 183,5 | 217,1 | 232,7 | 246,5 |
Contractuele aflossingen | -37,4 | -20,4 | -17,2 | -23,7 |
Nieuwe leningen | 71,0 | 36,0 | 31,0 | 16,0 |
Stand per einde jaar | 217,1 | 232,7 | 246,5 | 238,8 |
Kortlopende schulden (< 1 jaar)
De gemeente beschikt over een krediet op de rekening-courant met een maximum van €28 miljoen. Deze wordt gebruikt om schommelingen in het rekeningsaldo op te vangen en is in de afgelopen jaren toereikend geweest. In de begroting is het uitgangspunt dat dit ook de komende jaren het geval is. Bij de afweging nieuwe leningen aan te trekken zal een afweging gemaakt worden welke looptijd het best aansluit bij de liquiditeitsontwikkeling. Daar behoren kasgeldleningen met een looptijd van 1 maand tot 1 jaar tot de mogelijkheden.