Risicokaart
Risico’s met een risicoscore van 9 of hoger
De risico’s met een score ≥ 9 zijn in de tabel hieronder opgenomen. | |||||
Risico | Kans | Gevolg | Positie | Score | Programma |
Bedrijvenpark A1 | Herstructurering en vastgoed | ||||
1. Risico vertraging als gevolg van (te late) beschikbaarheid van de netwerken van Enexis. | 40% | 4.500.000 | 3-5 | 15 | |
2. Risico van een lager dan geraamde opbrengst bij de verkoop van de kavels. | 40% | 2.133.600 | 3-4 | 12 | |
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||||
3. Het risico dat het macrobudget dat de Rijksoverheid per gemeente beschikbaar stelt voor de betaling van bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidie in het kader van de Participatiewet, de IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud zelfstandigen) ontoereikend is. Dit kan een gevolg zijn van een te laag macrobudget en/of een hoger aantal aantal clienten dat in Deventer een beroep doet op de bijstand dan waar het Rijk het BUIG budget voor Deventer op baseert. | 35% | 4.400.000 | 3-5 | 15 | |
Sociaal Domein (3D's) | Meedoen/Jeugd | ||||
4. Risico op overschrijdingen Sociaal Domein door verschillende ontwikkelingen en gebeurtenissen. Actueel is het risico op Jeugdzorg in relatie tot de invoering van het woonplaatsbeginsel. | 70% | 700.000 | 4-3 | 12 | |
5. BTW Sport - onduidelijkheid over (tijdelijke) regelgeving. Het risico bestaat dat we een deel van de BTW voor eigen rekening moeten nemen. | 70% | 1.400.000 | 4-3 | 12 | |
Mimik | Kunst en cultuur | ||||
6. Risico dat rente op en aflossing van de verstrekte lening aan MIMIK niet wordt gerealiseerd. | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 | |
Omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
7. Risico op hogere lasten (dan begroot) bij de implementatie van de nieuwe Omgevingswet | 50% | 1.350.000 | 3-3 | 9 | |
Verplaatsing salonboten | Leefomgeving | ||||
8. Risico op een mogelijke schadeclaim | 40% | 825.000 | 3-3 | 9 | |
Wijtenhorst | Herstructurering en vastgoed | ||||
9. Risico op een lagere opbrengst als driehoek Kolkmansweg niet wordt ontwikkeld | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 |
Samenvatting benodigde weerstandscapaciteit
Op basis van de complete risico-inventarisatie wordt de benodigde weerstandscapaciteit gebaseerd op de risicobedragen en de kans van optreden waarbij we rekening houden met een zekerheidsfactor (toepassen simulatiemodel). De uitkomst van deze berekening risicoanalyse wordt vermeerderd met de minimumnorm van €5.270.000. Dit totaal wordt gerelateerd aan de beschikbare weerstandscapaciteit.
Minimumnorm
Voor 2024 is de minimumnorm als volgt bepaald:
Bedragen begroting 2022 x €1 | Geraamd bedrag | Minimumnorm 2% |
Algemene uitkeringen (gemeentefonds)* | 231 miljoen | 4,6 miljoen |
Verwachte OZB capaciteit 2024** | 32 miljoen | 0,6 miljoen |
Totaal | 263 miljoen | 5,3 miljoen |
*) o.b.v. de meicirculaire 2023, De AU exclusief integratie- en decentralisatie uitkeringen en na aftrek inkomstenmaatstaf.
**) begroting 2024-2027: zie paragraaf Lokale heffingen.
Monte Carlo simulatie methode
De kans dat alle geïnventariseerde risico’s zich tegelijkertijd voordoen is veel kleiner dan de kans dat er één van de risico’s zich voordoet. Daarom wordt hiervoor gecorrigeerd voor gebruik te maken van de Monte Carlo simulatie methode. Deze methode geeft het volgende resultaat:
Bij een zekerheid van 90% is minimaal €13,32 miljoen weerstandsvermogen nodig om de potentiële risico’s af te dekken. De uitkomst is met €1,0 miljoen gedaald ten opzichte van de voorjaarsnota.